Gdzie i jak uzyskać legitymacje emeryta?

Autor:
Data publikacji:
Kategoria:
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Gdzie i jak uzyskać legitymacje emeryta?

Legitymacja emeryta-rencisty to bardzo przydatny dokument, który pozwala korzystać z wielu dodatkowych uprawnień i zniżek. Co powinna zrobić uprawniona do niego osoba, aby go otrzymać?

Instytucją odpowiedzialną za wydanie legitymacji emeryta-rencisty jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dokument ten przysługuje osobom, które pobierają świadczenie emerytalne, rentę albo nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Posiadanie go pozwala potwierdzić swój status. Właściciele legitymacji mogą liczyć na takie udogodnienia jak: korzystanie z różnego typu świadczeń zdrowotnych oraz zniżek na leki, zabiegi rehabilitacyjne bądź pobyty w ośrodkach uzdrowiskowych. Mniej zapłacą również za korzystanie ze środków komunikacji publicznej.

Jednak zanim dostęp do wszystkich tych korzyści będzie możliwy, należy wcześniej uzyskać legitymację emeryta-rencisty we właściwej jednostce ZUS. Da się to zrobić na dwa sposoby: osobiście lub za pośrednictwem poczty.

Odbiór osobisty

Zanim osobiście udamy się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, musimy być odpowiednio przygotowani. Niezbędnym dokumentem, który trzeba ze sobą zabrać, jest dowód tożsamości (może to być również paszport). Zawiera od wszystkie dane identyfikacyjne potrzebne do wypełnienia formularza wniosku o uzyskanie legitymacji emeryta-rencisty. Jeśli samemu nie mamy warunków, aby wybrać się do urzędu, ponieważ nie pozwala nam na to stan zdrowia lub inne okoliczności, wniosek da złożyć się również przez pełnomocnika. Aby tego dokonać, obowiązkowo należy dać komuś takie uprawnienie.

Formularz, który jest wymagany, można otrzymać na miejscu lub pobrać wcześniej ze strony internetowej ZUS-u (www.zus.pl). Po napisaniu wniosku bądź wypełnieniu wydruku, kolejny krok stanowi zaniesienie go do jednostki Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. 

Pomocna w zlokalizowaniu właściwej placówki ponownie będzie oficjalna strona internetowa urzędu. Aby odnaleźć konkretne miejsce, wystarczy wejść w zakładkę „O ZUS”, następnie przejść do kategorii „Kontakt”, a na końcu wybrać „Oddziały, inspektoraty i biura terenowe”. W zamieszczonej tam wyszukiwarce trzeba wpisać odpowiedni kod pocztowy. Dzięki temu można w prosty sposób uzyskać informacje na temat oddziału, któremu się podlega. Wyświetlą się nam na przykład dane kontaktowe oraz godziny urzędowania. Jest to duże ułatwienie, ponieważ bez wychodzenia z domu można dowiedzieć się, gdzie znajduje się placówka oraz w jakich godzinach funkcjonuje i dopiero wtedy zaplanować sobie wizytę.

Ostatni etap w drodze do uzyskania legitymacji stanowi odebranie dokumentu. Podobnie jak w przypadku składania wniosku, można zrobić to samemu, a także poprzez osobę upoważnioną. Jeśli chodzi o duplikat dokumentu, zostanie on wysłany na podany we wniosku adres emeryta-rencisty lub przekazany bezpośrednio przedstawicielowi ustawowemu bądź pełnomocnikowi.

Poczta

Jeśli chcemy, o legitymację możemy ubiegać się również za pośrednictwem placówki pocztowej. Cały proces przebiega w identyczny sposób. W specjalnej, poświęconej tej kwestii zakładce na stronie internetowej ZUS-u można przeczytać dokładnie to samo, co w poradniku dotyczącym osobistego odbioru legitymacji emeryta-rencisty.

Dodatkowe okoliczności

O wydanie jej można ubiegać się również w przypadku uszkodzenia lub zniszczenia dokumentu, a także jeśli się go zgubi. Oprócz wniosku potrzebne będą wówczas oświadczenia dotyczące tego, co stało się z legitymacją. Zakład Ubezpieczeń Społecznych po przeanalizowaniu wszystkich dokumentów oraz okoliczności ma 30 dni na podjęcie decyzji w tej sprawie.

Pomoc

Warto wiedzieć, że podczas ubiegania się o legitymację emeryta-rencisty można zgłosić się do ZUS-u po pomoc. Do dyspozycji jest na przykład pracownik oddziału terenowego instytucji lub kontakt przez Centrum Obsługi Telefonicznej, pocztę e-mail, komunikator Skype lub czat. Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć na stronie www.zus.pl.

Zdj. główne: James Hose Jr/unsplash.com

Udostępnij:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • LEM 04.05.2022

    Pytanie: osiągnąłem wiek emerytalny, ale nie pobieram emerytury, nadal pracuję – czy mogę złożyć wniosek o wydanie legitymacji emeryta?
    Czy przepisy stanowią jednoznacznie, że muszę pobierać świadczenie emerytalne aby otrzymać legitymację?
    Co dokładnie znaczy zwrot „ustalone prawo do emerytury”?

  • Florczak Grazyna 13.09.2022

    Od 3 -ech lat czekam na legitymacje emeryta