Jak uzyskać emeryturę i gdzie należy złożyć wniosek?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Diana Parkhouse/unsplash.com

Zbliżasz się do osiągnięcia wieku emerytalnego i chcesz się dowiedzieć, jak wygląda procedura wnioskowania o to świadczenie? Podpowiadamy, co trzeba zrobić, by je uzyskać.

Emerytura – jakie warunki trzeba spełnić, by ją uzyskać?

Emerytura to świadczenie, które każdego miesiąca jest wypłacane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych osobom ubezpieczonym, które po osiągnięciu wieku emerytalnego postanowiły zakończyć pracę zawodową. 

Jakie warunki trzeba spełnić, by uzyskać emeryturę? Pierwszym kryterium jest wiek – 60 lat w przypadku kobiet i 65 w przypadku mężczyzn. Drugą istotną kwestią jest staż pracy, który dla kobiet wynosi 20 lat, a dla mężczyzn – 25 lat.

Kiedy złożyć wniosek o emeryturę?

Pamiętaj, że wniosek o emeryturę możesz złożyć do ZUS-u najwcześniej 30 dni przed spełnieniem warunków koniecznych do przyznania świadczenia. Warto też wiedzieć, że sam termin złożenia wniosku o przyznanie emerytury może mieć wpływ na jej wysokość. Dzieje się tak, ponieważ co roku 1 czerwca następuje waloryzacja składek, które znajdują się na kontach ZUS. Gdy złożysz więc wniosek po tym terminie, to obejmie Cię waloryzacja roczna oraz waloryzacja za pierwszy kwartał. Jeśli zatem wniosek o emeryturę zamierzasz składać mniej więcej w połowie roku, warto poczekać do terminu waloryzacji.

Jak złożyć wniosek o emeryturę?

Wniosek o przyznanie emerytury możesz złożyć:

  • przez internet – aby to zrobić, konieczne będzie zalogowanie lub (jeśli nie posiadasz konta) zarejestrowanie się do profilu PUE i znalezienie usługi „Złożenie dokumentu EMP”. Uzupełnij dane wymagane we wniosku, a następnie odszukaj usługę „Złożenie dokumentu ERP-6” i wypełnij także ten formularz. Konieczne będzie podpisanie formularzy podpisem elektronicznym za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Pamiętaj też, że możesz złożyć dyspozycję sposobu odbioru korespondencji w tej sprawie, domyślnie ustawiona jest opcja odbioru elektronicznego przez PUE, jednak możesz to zmienić. Do formularzy konieczne będzie też dołączenie dokumentów, które potwierdzają przebyte okresy pracy i wysokość wynagrodzeń. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj;
  • osobiście – przed udaniem się do odpowiedniego oddziału ZUS warto wydrukować w domu i wypełnić dwa dokumenty: formularz wniosku EMP oraz informację ERP-6. Konieczne będzie też przedstawienie dokumentów potwierdzających okresy pracy oraz wysokość wynagrodzeń. Pamiętaj, by koniecznie zabrać ze sobą dowód osobisty;
  • pocztą – konieczne jest wypełnienie takich samych dokumentów, jak w przypadku składania wniosku osobiście lub za pośrednictwem profilu PUE. Pamiętaj, by do listu dołączyć też dokumenty potwierdzające przebyte okresy pracy i wysokość wynagrodzeń. Komplet dokumentów należy wysłać na adres najbliższej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.

Ile się czeka na decyzję o przyznaniu emerytury?

Na stronie ZUS-u znajduje się informacja, że na decyzję w sprawie emerytury czeka się 30 dni, licząc od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności, która jest niezbędna do wydania tej decyzji. Ile dni jest to w praktyce? Bardzo różnie, zależy to między innymi od stopnia skomplikowania sytuacji zawodowej danej osoby. Warto też wiedzieć, że ZUS może zwrócić się do Ciebie z prośbą o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów. Dzieje się tak wówczas, gdy we wniosku nie zostały zawarte wszystkie niezbędne dane lub nie zostały dołączone wymagane dokumenty.

Zdj. główne: Diana Parkhouse/unsplash.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *