Zbliżasz się do osiągnięcia wieku emerytalnego i chcesz się dowiedzieć, jak wygląda procedura wnioskowania o to świadczenie? Podpowiadamy, co trzeba zrobić, by je uzyskać.
Emerytura to świadczenie, które każdego miesiąca jest wypłacane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych osobom ubezpieczonym, które po osiągnięciu wieku emerytalnego postanowiły zakończyć pracę zawodową.
Jakie warunki trzeba spełnić, by uzyskać emeryturę? Pierwszym kryterium jest wiek – 60 lat w przypadku kobiet i 65 w przypadku mężczyzn. Drugą istotną kwestią jest staż pracy, który dla kobiet wynosi 20 lat, a dla mężczyzn – 25 lat.
Pamiętaj, że wniosek o emeryturę możesz złożyć do ZUS-u najwcześniej 30 dni przed spełnieniem warunków koniecznych do przyznania świadczenia. Warto też wiedzieć, że sam termin złożenia wniosku o przyznanie emerytury może mieć wpływ na jej wysokość. Dzieje się tak, ponieważ co roku 1 czerwca następuje waloryzacja składek, które znajdują się na kontach ZUS. Gdy złożysz więc wniosek po tym terminie, to obejmie Cię waloryzacja roczna oraz waloryzacja za pierwszy kwartał. Jeśli zatem wniosek o emeryturę zamierzasz składać mniej więcej w połowie roku, warto poczekać do terminu waloryzacji.
Wniosek o przyznanie emerytury możesz złożyć:
Na stronie ZUS-u znajduje się informacja, że na decyzję w sprawie emerytury czeka się 30 dni, licząc od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności, która jest niezbędna do wydania tej decyzji. Ile dni jest to w praktyce? Bardzo różnie, zależy to między innymi od stopnia skomplikowania sytuacji zawodowej danej osoby. Warto też wiedzieć, że ZUS może zwrócić się do Ciebie z prośbą o uzupełnienie wniosku lub dostarczenie dodatkowych dokumentów. Dzieje się tak wówczas, gdy we wniosku nie zostały zawarte wszystkie niezbędne dane lub nie zostały dołączone wymagane dokumenty.
Zdj. główne: Diana Parkhouse/unsplash.com